۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان
چگونه می توانیم در 6 گام ساده احساس امید را در درون خود افزایش دهیم
ارسال شده در تاریخ 1397/05/15
ساعت 12:33
چگونه می توانیم در 6 گام ساده احساس امید را در درون خود افزایش دهیم
دکتر لیلا چراغ ملایی
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه الزهراء- رئیس مرکز مشاوره، بهداشت و سلامت دانشگاه
احساس امید یکی از زیباترین احساسات انسان است. حتی زمانی که شرایط زندگی در بدترین وضعیت خود قرار دارد حس امیدواری است که می تواند ما را فعال نگه دارد. احساس امید، وعده شرایط بهتر است حتی اگر منطقی به نظر نرسد. داشتن امید به آینده یک حس ضروری به منظور تلاش بیشتر برای ساختن آینده است. همه ما در طول دوران زندگی در برخی برحه های زمانی شرایط بسیار سختی را تجربه کرده ایم و همه ما از معجزه امیدواری در گذر از شرایط سخت آگاه هستیم. این مقاله به شما کمک می کند پس از امید به خداوند در 6 گام ساده ، احساس امیدواری را در درون خود افزایش دهید .این گام ها به ویژه در شرایط سخت می تواند کمک کننده باشد.
• گام اول ) به خودت توجه کن
خیلی ساده است در یک روز طاقت فرسا و سخت ، امید خود را از دست می دهیم. اگر احساس خوشایندی نسبت به زندگی روزانه خود ندارید (مثلا شغل طاقت فرسایی دارید و از آن لذت نمی برید یا خانواده ای که با نظرات و عقاید شما مخالف هستند) می توانید در طول روز زمانی را به خودتان اختصاص دهید و فعالیت هایی انجام دهید که از آن لذت ببرید. 10 دقیقه برای خودتان وقت بگذارید، مانند مادری مهربان حال خود را بپرسید و خودتان را لوس کنید. برای خود چای بریزید موسیقی مورد علاقه تان را گوش دهید، کتاب مورد علاقه تان را بخوانید و افزایش امید در خود را نظاره گر باشید.
• گام دوم) خاموشش کن
گاهی اوقات خبرهای ناگوار و استرس آور ما را افسرده می کند. اگر همیشه از طریق رسانه ها اخبار ناراحت کننده را دنبال می کنید به راحتی ذهن خود را به یک ذهن ناامید تبدیل می کنید. خوشبختانه یک راه حل ساده برای این مساله وجود دارد، خاموششان کنید و هر روز مقدار مشخصی از زمان خود را که به کسب اخبار از رسانه های مختلف اختصاص می دادید، کاهش دهید. برای شروع سعی کنید 10دقیقه از صبح، زمانی که بیدار می شوید و 10 دقیقه از شب ، پیش از خوابیدن اخباری دریافت نکنید. در حدی اخبار دریافت کنید که بی خبر نباشید اما اجازه ندهید اخبار ناراحت کننده بیش از اندازه به نگرش شما و امید شما آسیب برساند.
• گام سوم) خوشحال باش
گاهی اوقات کودکان درس های ساده ای به ما می دهند که حتی بزرگترین انسان ها را هم متعجب میکند. سعی کنید مانند یک کودک ، روز خودتان را با انرژی مثبت شروع کنید و به همه جا انرژی ببخشید. جملاتی جهت تشکر آماده کنید اگر به خرید می روید از جملات زیبا برای تشکر از فروشنده، راننده و یا هر فرد دیگری که کمکی به شما می کند استفاده کنید . خیلی زود این انرژی مثبت به شما بازمی گردد و امروز شما روشن تر از روزهای قبل می شود. اگر این حس را در خود تقویت کنید به مرور زمان احساس امیدواری و خوش بینی را به طور طبیعی در طول زندگی می یابید.
• گام چهارم) به سایرین کمک کن
احساس امیدواری اغلب به احساس خوب ما در مورد جامعه اطرافمان بازمی گردد. وقتی احساس خوبی به اطرافیانمان داشته باشیم ، حتی اگر نتوانیم کمکی به آن ها کنیم ، احساس مثبتی در مورد آینده داریم. برای این که این احساس را در خود ایجاد کنید ، بخشی از زمان خود را به انجام کارهای داوطلبانه اجتماعی اختصاص دهید. مطمئن باشید سازمان های بیشماری در داخل شهر شما وجود دارد که مایل به کمک داوطلبانه شما هستند. یکی از این سازمان ها (بهزیستی، کلینیک های مددکاری اجتماعی، سراهای محله، دانشگاه ها ، مراکز خیریه و ...) را انتخاب کنید و با هر روشی که دوست دارید با آن ها تماس بگیرید و زمینه همکاری داوطلبانه فراهم کنید . شما قادر هستید جامعه اطرافتان را به یک مکان بهتر برای زندگی تبدیل کنید جامعه چیزی نیست جز من و شما و اطرافیانمان. وقتی بتوانید حتی یک گام برای بهبود جامعه بردارید به همان اندازه امید را در خود افزایش می دهید.
 • گام پنجم) بخند
همواره شنیده ایم بخند تا دنیا به رویت بخندد. امروزه روانشناسان دریافته اند که عمل خندیدن فرایندهای روانشناختی زیادی را به دنبال دارد که افزایش احساس امید یکی از آن هاست. دنبال چیزی باشید که به شما یک خنده خوب بدهد، یک نمایش تلویزیون خنده دار یا یک دوست شاد و شوخ طبع که باعث خنده شما می شود گنجینه های ارزشمندی برای بالا بردن احساس امید در شماست. بخشی از زمان هر روز خود را به خنده اختصاص دهید و از این طریق ظرفیت خود برای امید را افزایش دهید.
• گام ششم) از مراقبه، یوگا و ریلکسیشن استفاده کن
زندگی مدرن مملو از استرس، افکار منفی و سرشلوغی است. به خدا توکل کنید . بخشی از زمان خود را به مراقبه، یوگا و ریلکسیشن اختصاص دهید و بگذارید ذهن خود را تحت کنترل خود در آورید. مراقبه مغز شما را سازماندهی می کند و اجازه می دهد درست تصمیم بگیرد. نگذارید ذهن شما تحت کنترل جهان پیرامون شما قرار گیرد و افکار منفی شما را هدایت کند. وقتی کنترل ذهن خود را به دست بگیرید خواهید دید که هنوز قادر به انجام این کار هستید و دلایل بسیاری برای امید وجود دارد.
ارسال کننده:
تعداد بازدید:27
تصاویر مرتبط:


مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن:
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
دانشگاه الزهرا
 تهران،خيابان ده ونك،دانشگاه الزهرا،ساختمان شهيده قزويني، طبقه چهارم، معاونت دانشجويي
 student[at]alzahra.ac.ir
كدپستي : 1993893973 تلفن : 982188030651+ فاكس : 982188064380+
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.