۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ آبان
معاونت دانشجویی:
1 اکتبر روز جهانی سالمندان گرامی باد
گرامیداشت روز سالمندان
 
سازمان ملل در سال 1982 شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه شد و در سال 1990 این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.در ایران برگزاری هفته سالمند در سال 97 با شعار « تحکیم حقوق سالمندان» از هفتم تا سیزدهم مهر برگزار می شود، 
نگرش مثبت به سالمندی/ مشارکت سالمندان
- سالمند شدن یک موفقیت است که باید به آن افتخار کرد. پیری یعنی فائق آمدن بر خطرات، سختی ها و بیماری‌ها در طول عمر. 
پیام: پیری مساوی بیماری نیست. 
- با رعایت شیوه زندگی سالم می توان سالم پیر شد یا در صورت وجود بیماری، عوارض آن را کنترل کرد و جلوی ناتوانی را گرفت. در واقع اینکه فرد در طول زندگی ، چگونه زندگی کرده وضعیت سلامتی دوران سالمندی او را مشخص می‌کند. اما حتی اگر در سالمندی هم شیوه زندگی سالم به کار گرفته شود باز هم موثر است و از بروز و یا پیشرفت ناتوانی جلوگیری می‌کند.
نکته دیگر انجام مراقبت های دوره ای یا همان چک آپ است . سالمندان حتی اگر هیچ مشکلی هم نداشته باشند باید سالی یک بار فشار خونشان کنترل شود، آزمایش قند خون ناشتا بدهند، معاینه بینایی (بینایی سنجی)، معاینه شنوایی (شنوایی سنجی) و معاینه دهان و دندان برای آنها انجام شود . 
پیام: سالمند مستقل، فعال و با نشاط 
- مهمترین چیزی که در سالمندی کیفیت زندگی را افزایش می دهد و باعث می شود سالمندان زندگی بهتری داشته باشند حفظ استقلال است. هدف این است که سالمند بتواند کارهای روزانه خودش را انجام بدهد و در خانواده و در جامعه فعال باشد. باید به سالمندان اجازه داد تا جایی که ممکن است کارهای روزانه خودشان را خودشان انجام دهند. همچنین هر فعالیتی که به علت سالمندی متوقف می گردد باید با فعالیتی دیگر جایگزین گردد مثلا سالمندی که قبلا می دویده اما دیگر نمی تواند بدود، به جای آن پیاده روی کند. حرکت و فعالیت در کاهش بسیاری از بیماری ها و مشکلات موثر است. حرکت و فعالیت در بهبود فعالیت ذهنی و جلوگیری از فراموشی نیز موثر است. 
پیام: سن تقویمی محدودیتی برای زندگی فعال و با نشاط نیست. 
- سن تقویمی ملاکی برای میزان توانایی و سلامتی فرد نیست. بسیاری از سالمندان هستند که از نظر وضعیت سلامتی، فعالیت های اجتماعی و ... بسیار بهتر از جوانان هستند. 
پیام اصلی: جامعه ای برای همه سنین 
- سالمندان باید فرصتها و موقعیت هایی برابر و یکسان در جامعه برای تفریح، آموزش، یادگیری، اشتغال، فعالیت‌های داوطلبانه و ... داشته باشند. اما در بسیاری از موارد برای سالمندان محدودیت وجود دارد. 
- اگر قرار است سالمندی یک اتفاق خوب باشد، این زندگی طولانی تر باید همراه با فرصت های همیشگی برای سلامتی، مشارکت و امنیت باشد. در این صورت است که می‌توان انتظار یک سالمندی فعال و با نشاط را داشته باشیم که به عنوان منبعی حمایت کننده برای خانواده و جامعه است. 
پیام: دسترسی داشتن به دانش، آموزش و یادگیری
- افراد سالمند، اگر آموزش داده نشوند ممکن است در برخورد با تغییرات تکنولوژیک دچار انزوا شوند. تکنولوژی قادر است افراد را به یکدیگر پیوند دهد و از این راه از میزان انزوا، تنهایی و جدایی میان افراد سنین مختلف بکاهد. بنابراین باید از همه ابزارهای ممکن برای دسترسی سالمندان به تغییرات تکنولوژیک، و بهره مندی و تطابق خویش با آن ها استفاده کرد.
پیام: ارتباط بین نسلی
- در سطح خـــانواده و جامعه، وجود رابطه میان نسل ها برای همه با ارزش است. علی رغم تحرک های جغرافیایی و دیگر فشارهای زندگی امروز، که ممکن است به جدایی افراد منجر شود، اکثریت عظیم مردم در همه فرهنگ ها، رابطه‌ی نزدیک خود را با خانواده ها در سراسر حیات حفظ می‌کنند. این ارتباط در دو جهت اثر می کند: افراد سالمند غالباً سهم عمده ای در کمک های مالی، و از آن مهمتر مراقبت از نواده ها و دیگر خویشاوندان خویش بر عهده می گیرند. همه ی بخش های جامعه، و از آن جمله دولت ها، باید تقویت و استحکام این گونه پیوندها را هدف قرار دهند. با وجود این، درک این نکته اهمیت دارد که زندگی کردن با نسل های جوان تر، الزاماً همیشه انتخاب برتر یا بهترین گزینه برای سالمندان نیست.
- پدر بزرگ و مادر بزرگ و یا پدر و مادر سالمند عزیزترین کسان ما هستند. اما گاهی بین ما و این عزیزان مشکلاتی پیش می آید. اغلب این اختلاف ها ناشی از ارتباط ناکافی است. هر فرد ارزش ها، باورها و فرهنگ خاص خودش را دارد و این نکته ای است که در ارتباط با سالمندان نباید فراموش کرد. عقاید، ارزش ها و اعتقادهای سالمندان امروز، در جامعه ای کاملا متفاوت با جامعه ی کنونی شکل گرفته است. آنها حوادث تاریخی و شرایط اقتصادی – اجتماعی دشواری را پشت سر گذاشته اند. آنها در دنیایی رشد یافته و بالیده اند که در آن بسیاری از وسایل آسایش امروزی مانند آب لوله کشی، برق، گاز، تلفن و... نبوده است. درک آنچه بر سالمند کنونی گذشته است برای شما ممکن است سخت باشد. تنها یک ارتباط خوب می تواند این شکاف نسلی را پرکند. رعایت نکات زیر به شما کمک می کند تا ارتباط بهتری با سالمندان برقرار کنید: 
1- ارزش و احترام گذاشتن به گفته های سالمند: منظور این نیست که برای برقراری ارتباط با سالمند هر چه او بگوید قبول کنید، بلکه به او و حق او برای فکر کردن و سخن گفتن احترام بگذارید. 
2- گوش دادن به سالمند و همدلی با او: همدلی با سالمند یعنی خودتان را جای فرد سالمند بگذارید و بفهمید که او در موقعیت های مختلف چه فکر یا احساسی دارد. ممکن است سالمند با وجود اینکه در میان خانواده زندگی می کند، احساس تنهایی کند. حس تنهایی به میزان برقراری ارتباط با دیگران بستگی دارد. برعکس، این سالمندانی هم هستند که تنها زندگی می کنند اما چون ارتباط خوبی بین آنها و اطرافیانشان وجود دارد احساس تنهایی نمی کنند. 
3- برقراری ارتباط غیر کلامی با سالمند: ارتباط غیر کلامی یعنی اینکه بدون حرف زدن منظورمان را نشان دهیم. مانند لبخند زدن، وقتی با دیدن کسی لبخند می زنیم یعنی نشان می دهیم که از دیدن او خوشحال شده ایم و دوستش داریم.یا تکان دادن سر برای تایید،فردی دارد صحبت می کند و ما با اشاره سر در واقع می گوییم حرف شما را قبول داریم. نگاه کردن (ارتباط چشمی)، گرفتن دست، تعارف با دست و ... همه این ها نمونه هایی از ارتباط غیر کلامی هستند. در سالمندان این ارتباط غیر کلامی بسیار اهمیت دارد. بخصوص در سالمندانی که ضعف بینایی یا شنوایی دارند و یا بدلیل بیماری های مزمن دچار خستگی و درد هستند. لحن و تن صدا نیز بسیار اهمیت دارد. اگر سالمند ناشنواست هیچ گاه نباید برای صحبت کردن با او صدایتان را بلند کنید یا فریاد بزنید. برای اینکه او حرف های شما را بشنود، با صدای معمولی و نزدیک گوشی که شنوایی بهتری دارد صحبت کنید. 
4- در سالمندان برخی فعالیت ها کند می شود. بعنوان مثال ممکن است سالمند در حین صحبت کردن با تاخیر کلمات را ادا کند باید فکر کند تا کلمه بعدی را بگویید. اگر سالمند در حال صحبت کردن است، به او فرصت دهید تا حرفش را تمام کند. هیچ گاه شما جمله ی سالمند را کامل نکنید.
5- برقراری ارتباط با سالمند از طریق تماس: بسیاری از سالمندان دچار محرومیت لمسی هستند. لمس، ابتدایی ترین شکل ارتباط و نوع کاملا خصوصی ارتباط است.
سالمندان به سه نوع لمس احتیاج دارند:
1- لمس عاطفی: که لمس محبت آمیز بوده و یکی از نیازهای انسانی است. مانند وقتی که پدر بزرگ یا مادر بزرگ را در آغوش می گیرید و آنها را می بوسید یا دست آنها را می گیرید با این کار محبت، اعتماد، امید و علاقه را به آنها منتقل می کنید. 
2- لمس حمایتی: برا ی کمک به سالمند به کار می رود. مانند وقتی که به سالمند برای بلند شدن از زمین کمک می‌کنید.
3- لمس کنشی: به منظور ادب و احترام به کار می رود. مانند دست زدن به پشت سالمند و تعارف برای اینکه اول او از در رد شود.
همه ی ما روزی سالمند می شویم؛ پس با سالمندان آن رفتاری را داشته باشیم که دوست داریم وقتی پیر شدیم، دیگران با ما داشته باشند.
پیام اصلی: مشارکت سالمندان 
- شناخت توان سالمندان از نظر شرکت و نقش رهبری فعالیت های اجتماعی، نه فقط در جهت منافع خود بلکه برای منافع کل جامعه، اهمیت اساسی دارد. تفکر آینده نگر ایجاب می کند که به توان بالقوه ی سالمندی به عنوان پایه و مبنای توسعه آینده ایمان آوریم.
پیام: محیط دوستدار و حامی سالمند 
- شرایط محیطی نقش مهمی در توان عملکردی سالمندان دارد. برای مستقل و فعال بودن سالمند باید شرایط هم فراهم باشد. به عنوان مثال فضای خانه، فضاهای عمومی باید طوری باشد که امکان رفت و آمد سالمند وجود داشته باشد. وسایل حمل و نقل عمومی نیز همینطور. بسیاری از سالمندان عزیز ما به خاطر مثلا یک مشکل زانو نمی توانند از برخی فضاهای عمومی مثلا پارک ها به علت پله های زیاد استفاده کنند و یا به دلیل ارتفاع اتوبوس در جاهایی که سکوی مخصوص وجود ندارد، نمی توانند از اتوبوس استفاده کنند. در کشورهایی که به این موضوع توجه شده است حتی سالمندی که از نظر جسمی مشکل دارد و ناتوان است مثلا روی ویلچر است به خاطر امکاناتی که در اختیار است می تواند خودش به مغازه برود و خرید کند. 
- محیط باید امن باشد بطوری که حتی یک سالمند ناتوان هم بدون احساس خطر بتواند به تنهایی از خانه بیرون برود و مثلا از عابر بانک پول بگیرد. 
پیام: کار سالمندان
- باید به افراد سالمند اجازه داد تا کارهای درآمدزای خود را تا زمانی که می‌خواهند و تا زمانی که کار مولد دارند ادامه دهند. بیکار گذاردن، کم به کار گرفتن و انعطاف ناپذیری بازار غالباً مانع این امر است و از این رو سبب محدود شدن فرصت‌ها برای افراد و محروم ماندن جامعه از انرژی و مهارت های سالمندان می شود.
پیام: فعالیت های داوطلبانه
- سالمندان را به فعال بودن در نقش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و تداوم مشارکت در امور اجتماعی و از آن جمله کارهایی که در ازای آنها مزدی پرداخت نمی شود؛ تشویق کنید. 
پیام اصلی: شیوه زندگی سالم در سالمندی
با رعایت شیوه زندگی سالم می توان سالم پیر شد یا در صورت وجود بیماری عوارض آن را کنترل کرد و جلوی ناتوانی را گرفت. در واقع اینکه فرد در طول زندگی ، چگونه زندگی کرده وضعیت سلامتی دوران سالمندی او را مشخص می کند. اما حتی اگر در سالمندی هم شیوه زندگی سالم به کار گرفته شود باز هم موثر است و از بروز و یا پیشرفت ناتوانی جلوگیری می کند.
پیام: فعالیت فیزیکی
یک راه مطمئن برای کنترل و به تاخیر انداختن عوارض پیری فعالیت فیزیکی منظم است. عدم تحرک مهمترین عامل ایجاد پیری زودرس است پس به نکات زیر توجه نمایید:
 فعالیت و ورزش منظم در طول عمر، به خصوص سنین بالا عامل حفظ و حتی تقویت ظرفیت های قلبی، ریوی، عصبی و اسکلتی است. 
 با فعالیت بدنی می توان مرگ و میر ناشی از بیماری های عروقی قلب، سرطان روده بزرگ و افزایش قند خون بزرگسالی را کاهش داد. 
 فعالیت بدنی در کنترل چاقی، کلسترول بالا و فشار خون موثر است. 
 فعالیت بدنی یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوان ها است. 
 فعالیت بدنی از افسردگی های دوران پیری جلوگیری می کند.
 فواید زودرس فعالیت بدنی ، شامل بهبود تعادل و هماهنگی، افزایش قدرت عضلانی ، افزایش انعطاف پذیری و متابولیسم هوازی بدن است. 
پس اگر می خواهید کمتر به اطرافیان وابسته باشید، کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید، زندگی شاداب داشته باشید و هزینه کمتری را صرف درمان کنید ورزش کنید.
پیام: پیاده روی 
پیاده روی یکی از ساده ترین و مناسب ترین ورزش ها است. پیاده روی در خارج از منزل، خصوصاً اگر با هم سن و سالان باشد، سبب جلوگیری از انزواطلبی و افسردگی خواهد شد. پیاده روی به علت تحریک ماهیچه ها واستخوان ها سبب افزایش قدرت عضلانی و استخــوانی می شود.
شما با یک برنامة پیاده روی که به آرامی شروع شده و به طور تدریجی سرعت و مسافت آن افزایش یافته است، پس از مدتی می توانید توانایی های تنفسی خود را به حد یک فرد جوان برسانید. بهتــر است قبــل از شروع پیاده روی با حرکـــات کششی عضلات خود را گرم کنید. سپس برای مدت10 تا 15دقیقه پیاده روی کنید. مدت پیاده روی را به تدریج افزایش دهید، تا حداکثر به یک ساعت در روز برسد. بهتراست پیاده روی را در دو نوبت صبح و عصر و هربار 30 دقیقه انجام دهید.اگر توانایی انجام 30 دقیقه پیاده روی مداوم را ندارید می توانید به جای آن 3 پیاده روی 10 دقیقه‌ای داشته باشید. برای پیاده روی مسیری هموار و با هوای تمیز انتخاب کنید.یک بطری آب همراه خود داشته باشید.
برای انجام پیاده روی نکات زیر را رعایت کنید:
1- کفش های راحت، کاملاً اندازه و بنددار بپوشید ، که پا را در خود نگهدارد و مانع تاثیر ضربه به پا شود. همچنین جوراب های ضخیم نخی که عرق پا را جذب و پاها را حفظ کند بپوشید.
2- لباس های راحت، سبک و متناسب با دمای هوا بپوشید. در تابستان لباس های با رنگ روشن بپوشید و در زمستان به جای یک لباس ضخیم، چند لباس نازکتر بپوشید تا بتوانید به تدریج با گرم شدن بدن در حین پیاده روی، لباس های خود را کم کنید.
3- پیاده روی را با سرعت کم شروع کنید. 
4- دریک وضعیت متعادل و راحت راه بروید. سر را بالا نگهدارید، به جلو نگاه کنید نه به زمین. در هر قدم بازوها را آزادانه در کنار بدن حرکت دهید. بدن را کمی به جلو متمایل کنید. گام برداشتن را از مفصل ران و با گام بلند انجام دهید. روی پاشنه فرود آمده و با یک حرکت نرم به جلو بروید. از برداشتن گام های خیلی بلند خودداری کنید.
5- راه رفتن را درصورت امکان بدون توقف انجام دهید. ایستادن مکرر و شروع مجدد پیاده روی مانــع تاثیرات مثبت آن می شود. 
6- در حین راه رفتن نفس های عمیق بکشید. با یک نفس عمیق از طریق بینی و با دهان بسته ریه ها را از هوا پرکنید و سپس هوا را از دهان خارج کنید. 
7- سعی کنید زمان خاصی از هر روز را برای پیاده روی در نظر بگیرید که خسته و یا گرسنه نباشید و در صورت امکان با دوستانتان پیاده روی کنید. 
8- اگردر سربالایی یا سراشیبی قدم می زنید، بــدن را به سمت جلــو متمایل کنید وبرای حفظ تعادل ، قدم های کوتاه تری بردارید. 
9- مدت زمان پیاده روی و مسافتی که طی کرده اید را هر روز در تقویم خود یاد داشت کنید. هفته ای یک بار مدت زمان پیاده روی را افزایش دهید. 
10-در اواخر پیاده روی به تدریج قدم های خود را آهسته تر کنید. می توانید حرکات انعطاف پذیری را نیز انجام دهید و با این کار کم کم بدن خود را سرد کنید.
11-اگر در حین پیاده روی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدید فوراً استراحت کنید و با پزشک مشورت نمایید.
 
منبع خبر: پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی 
شماره خبر: 181591 

تاریخ:
1397/07/09
تعداد بازدید:
13
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن:
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
دانشگاه الزهرا
 تهران،خيابان ده ونك،دانشگاه الزهرا،ساختمان شهيده قزويني، طبقه چهارم، معاونت دانشجويي
 student[at]alzahra.ac.ir
كدپستي : 1993893973 تلفن : 982188030651+ فاكس : 982188064380+
تمامي حقوق سايت براي دانشگاه الزهرا ( س ) محفوظ است.