1396/05/28

اخبار بهداشت و درمان

آخرین مطالب | آرشیو | جستجو

تاریخ: 1395/11/16 نظرات: 0 نظر نمایش: 212 مرتبه امتیاز 0   (Article Rating)
به مناسبت روز جهانی سرطان، 4 فوریه، کاهش خطر ابتلا به تمام سرطان‌ها، با تغییر سبک زندگی

به مناسبت روز جهانی سرطان، 4 فوریه، کاهش خطر ابتلا به تمام سرطان‌ها، با تغییر سبک زندگی

کاهش خطر ابتلا به تمام سرطان‌ها، با تغییر سبک زندگی!

هر سال 4 فوریه، به عنوان روز جهانی سرطان برای پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری برگزار می‌شود. از همین رو انجمن جهانی سرطان و سازمان جهانی بهداشت، همه ساله در این روز برنامه‌ها و شعارهایی برای مبارزه با سرطان در نظر می‌گیرند و شعار «ما می‌توانیم. من می‌توانم» از سوی این انجمن و سازمان برای سال‌های 2016 تا 2018 انتخاب شده است. هدف از انتخاب این شعار، مشارکت فردی و گروهی در امر مبارزه با سرطان بوده است.

به نقل ازworldcancerday  سرطان که یک واژه جامع برای دست کم صد بیماری مختلف است، یکی از علل عمده مرگ و میر در سراسر جهان است. علت دقیق بروز سلول‌های سرطانی نامشخص است اما احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می شوند، مانند مواد رادیوآکتیو، مواد شیمیایی و سمی و یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب از علل ابتلا به این بیماری باشند.

تخمین زده شده که اضافه وزن یا چاقی مفرط خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد. طبق اطلاعات رسمی، 35 درصد سرطان‌ها احتمالا در ارتباط با رژیم غذایی هستند. مصرف دخانیان یکی از عوامل دیگر ایجاد سرطان به ویژه در مجاری تنفسی محسوب می‌شود که 32 درصد مرگ و میر در میان افراد مبتلا به این بیماری به علت سیگار کشیدن است. و بعلاوه برخی از پرتوها همچون پرتوهای فرابنفش خورشید موجب سرطان‌هایی چون سرطان پوست می‌شوند.

باید توجه داشت که سرطان تنها با معاینه پزشکی و آزمایشات تکمیلی تشخیص داده می‌شود و بسیاری از سرطان‌ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند.

هیچ راه ثابت شده قطعی برای جلوگیری از سرطان وجود ندارد اما شما می توانید از طریق تغییر در برخی شیوه‌های زندگی، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

شما می‌توانید خطر ابتلا به 4 مورد از هر 10 سرطان را کاهش دهید اگر یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید، وزنتان در محدوده سالم باشد، از لحاظ جسمی فعال باشید، سیگار نکشید، از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید و بدنتان را بشناسید.

بسیاری از تحقیقات در مورد نقش رژیم غذایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان در حال انجام است با این حال نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که هیچ مکمل یا رژیم غذایی خاصی قادر به جلوگیری کامل از سرطان نیست اما پیروی از رژیم‌های سالم و متعادل این خطر را تا حدود زیادی می‌تواند کاهش دهد. این رژیم عبارت است از:

  • مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزی در روز.
  • مصرف مقدار زیادی غلات سبوس دار و پرفیبر.
  • مصرف گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و سایر پروتئین های سالم.
  • مصرف منظم شیر و لبنیات کم چرب.
  • کاهش مصرف غذاهای با چربی و قند بالا مانند کیک، چیپس، بیسکوئیت و ...

فیبر و سرطان: شواهد نشان می‌دهد که مصرف منظم و مداوم فیبر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. رژیم های سرشار از فیبر می‌تواند به حفظ سلامت روده و جلوگیری از یبوست کمک کند. غذاهای غنی از فیبر شامل ماکارونی سبوس‌دار، نان سبوس دار، غلات صبحانه و برنج قهوه‌ای، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات است.

گوشت‌های فرآوری و سرطان: گوشت منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن و روی است با این حال شواهد نشان می‌دهد که ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با ابتلا به سرطان روده بسیار قوی است. مصرف بیش از 90 گرم گوشت فرآوری شده در روز خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد و باید به کمتر از 70 گرم برسد.

حفظ وزن سالم و سرطان: افزایش وزن یا چاقی با خطر ابتلا به برخی سرطان ها از قبیل سرطان روده، پانکراس، مری، سینه، رحم و کلیه در ارتباط است. یک وزن سالم می‌تواند خطر ابتلا به این سرطان ها را کاهش دهد. شما می توانید برای داشتن وزن سالم ابتدا از اندازه گیری شاخص توده بدنی خود و نسبت قد به وزنتان شروع کنید.

فعالیت جسمی و سرطان: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیت جسمی خطر ابتلا به سرطان سینه و روده، و همچنین سرطان آندومتر را کاهش دهد. البته روند این علت کاهش هنوز مشخص نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم سطح هورمون‌ها را در محدوده سالم نگه می‌دارد. داشتن سطح بالای برخی از هورمون‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

نوشیدن الکل و سرطان: ثابت شده نوشیدن الکل با خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از قبیل سرطان دهان، حلق و حنجره، مری، روده بزرگ و سینه و سرطان کبد همراه است.

سیگار و سرطان: سرطان ریه مسئول مرگ حدود یک چهارم مرگ‌های ناشی از سرطان در انگلستان است. 90 درصد مرگ‌های ناشی از ریه نیز با سیگار در ارتباط است. ترک سیگار تا حد زیادی با کاهش خطر ابتلا به این سرطان ارتباط دارد.

محافظت از پوست و سرطان: مراقبت از پوست در برابر نور خورشید در جلوگیری از سرطان پوست بسیار موثر است. استفاده از پوشش مناسب در برابر آفتاب، شامل کلاه و عینک آفتابی، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر خورشید یا SPF حداقل 15، در برابر ابتلا به سرطان پوست محافظت ایجاد می کند. مشاهده هر گونه لک یا خال غیر طبیعی روی پوست نیازمند مشاوره سریع با پزشک است.

شناخت بدن و سرطان: این مهم است که در صورت مشاهده هر گونه توده یا خونریزی غیر قابل توضیح برای دریافت مشاوره و تشخیص هر گونه علائم بالقوه سرطان به پزشک مراجعه کنید.

http://www.worldcancerday.org


   
حق انتشار اطلاعات برای معاونت دانشجویی دانشگاه الزهراء (س) محفوظ می باشد.  
اجرا و پشتیبانی: مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات